Ondersteuning voor pleegkinderen en hun gezinnen
Pleegkinderen zijn vaak een kwetsbare groep, waarbij de
hechting en ontwikkeling langdurig onder druk hebben gestaan.
Voor sommige
pleegkinderen lijken ontwikkelingstaken, die voor andere kinderen ‘gewoon’ of
‘vanzelf’ verlopen, onoverkomelijke struikelblokken. Ze worden niet makkelijk
zelfstandig, krijgen hun emoties of gedrag niet goed onder controle, vinden
moeilijk hun weg in relaties, hebben moeite om zich uit te drukken, en hun
schoolprestaties blijven achter. Daarnaast vertonen ze vaker emotionele- en
gedragsproblemen.
Het vastlopen in hun ontwikkeling kan te maken hebben met
moeilijke gebeurtenissen en ervaringen uit hun voorgeschiedenis. Dit kan ook
een zware belasting vormen voor pleegouders, wat kan leiden tot hoge
opvoedstress of zelfs het voortijdig beëindigen van de pleegzorgplaatsing.
Naast de reguliere pleegzorgbegeleiding aan pleeggezinnen,
kan extra hulpverlening nodig zijn. Pleegkinderen, hun pleegouders en bredere
context hebben dan baat bij een hulpverleningscontext die met professionele
kennis mee nadenkt over wat er aan de hand kan zijn en hoe er kan worden
geholpen.
Voorbeeldtekst. Klik om het tekstelement te selecteren.
Voorbeeldtekst. Klik om het tekstelement te selecteren.
Aanbod
De Fluisterplek biedt een uitgebreid aanbod aan om
pleegkinderen en hun gezinnen optimaal te ondersteunen. Hierbij beschouwen wij
de wisselwerking tussen verschillende hulpverleningsniveaus als cruciaal.
Tijdens een intake maken we kennis met het pleeggezin in
eventuele aanwezigheid van de pleegzorgbegeleider. We richten ons op het
begrijpen van de moeilijkheden in de ontwikkeling van het kind, maar ook op het
identificeren van diens sterktes, vaardigheden en veerkracht. Daarnaast
onderzoeken we de krachten en kwetsbaarheden van het pleeggezin en de bredere
context.
Samen denken we na over hoe een mogelijk hulpaanbod eruit
kan zien en ontwikkelen we een gedeelde kijk op het verdere
hulpverleningstraject.
Voor wie
Voor gezinnen met een pleegkind tussen 3 en 25 jaar oud,
waar een kind bijzondere levenservaringen met zich meedraagt waardoor de
ontwikkeling anders lijkt te verlopen, en waar pleegouders en ruimere context
zich zorgen maken met betrekking tot de sociale en emotionele ontwikkeling van
het kind.