Taal en grip geven door middel van therapie in beeld vindt zijn
oorsprong in het contextuele gedachtengoed en is ontzettend waardevol binnen
het ontwikkelingsproces van kinderen en jongeren.
Door beelden te koppelen aan woorden die zijn afgestemd op het
ontwikkelingsniveau van kinderen en jongeren, kunnen we een verbinding met hen
tot stand brengen. Dit geeft hen de kans om specifieke thema's en situaties
bespreekbaar, voorspelbaar en visueel te maken. De beelden zijn vaak zo
expressief dat extra woorden overbodig zijn.
Het inzetten van symbolisch spelmateriaal biedt een meerwaarde. Het visuele
element spreekt kinderen en jongeren direct aan, waardoor ze hun emoties en
geleerde strategieën beter kunnen begrijpen en toepassen.
Beeldtaal kan van meerwaarde zijn als het onderwerp pijnlijk is en persoonlijk
raakt, als de situatie complex en ingewikkeld is of wanneer verschillende
perspectieven naast elkaar (mogen) bestaan.
Het in beeld brengen hiervan kan weer rust en overzicht geven.
Het visueel weergeven van relaties en diverse elementen leidt tot een beter
begrip en meer controle voor het kind of de jongere. In samenwerking met hen en
hun omgeving zoek ik naar iets dat een verhaal vertelt zonder woorden te
gebruiken.
Gebruikte
methodieken kunnen zijn: