Therapie in beeld

Taal en grip geven door middel van therapie in beeld vindt zijn oorsprong in het contextuele gedachtengoed en is ontzettend waardevol binnen het ​ontwikkelingsproces van kinderen en jongeren.

Door beelden te koppelen aan woorden die zijn afgestemd op het ontwikkelingsniveau van kinderen en jongeren, kunnen we een verbinding met hen tot stand brengen. Dit geeft hen de kans om specifieke thema's en situaties bespreekbaar, voorspelbaar en visueel te maken. De beelden zijn vaak zo expressief dat extra woorden overbodig zijn.

Het inzetten van symbolisch spelmateriaal biedt een meerwaarde. Het visuele element spreekt kinderen en jongeren direct aan, waardoor ze hun emoties en geleerde strategieën beter kunnen begrijpen en toepassen.

Beeldtaal kan van meerwaarde zijn als het onderwerp pijnlijk is en persoonlijk raakt, als de situatie complex en ingewikkeld is of wanneer verschillende perspectieven naast elkaar (mogen) bestaan. 
Het in beeld brengen hiervan kan weer rust en overzicht geven.

Het visueel weergeven van relaties en diverse elementen leidt tot een beter begrip en meer controle voor het kind of de jongere. In samenwerking met hen en hun omgeving zoek ik naar iets dat een verhaal vertelt zonder woorden te gebruiken.

Gebruikte methodieken kunnen zijn:

  • De Levenslijnkoffer
  • Familieopstellingen
  • De Vertel-methodiek
  • Words & Pictures
  • Gevoelsplekken
  • Praatpapieren
  • Integratief werken met de Duplo-methodiek